Tryckhjälp

A. Din design skall vara anpassad för textiltryck

Kontrollera först att din design innehåller rätt antal färger totalt. Varje nyans av en färg räknas - även svart och vit. Se därför till att alla partier av samma färg i din design är solida d v s att alla gula partier är av samma gul (PMS). Om möjligt gör din design i vektorbaserad grafik t ex i Adobe Illustrator® (.ai, .eps, .pdf).

  • Använder du rasterbaserad grafik i t ex Adobe Photoshop® (.eps, .tiff, .jpg) skall varje färg i trycket vara uppdelade i olika lager. Namnge varje lager efter färg (PMS), t ex lager 1 – röd, lager 2 – svart. Din design bör skickas i verklig storlek med en upplösning på minst 300dpi.
  • Observera att vissa effekter t ex gradienter, skuggor och transparens kan vara svåra att återge till 100% med screentryck.
  • Användandet av specialfärger (t ex discharge, vattenbaserade färger) eller speciella trycktekniker (t ex brodyr, transfer, flock) ingår vanligtvis inte i våra kampanjer.

Är du fortfarande osäker på om din design lever upp till de kriterier som krävs för att den skall kunna tryckas på en T-shirt? Kontakta oss i så fall innan du lägger din order. Vi kan hjälpa dig med detta till en mindre kostnad.

B. Förhandsvisningsbild (mockup)

Det skall finnas en förhandsvisningsbild med din design. Ladda ned mallar här.

  • Detta för att vi skall kunna se vart du vill placera din design på tröjan. Skriv även med önskad storlek på trycket här. Maximal tryckyta är 38 cm på bredden x 48 cm på höjden. Ange även vilka färger du vill trycka – om möjligt med en PMS-kod (Pantone).
  • Förhandsvisningsbilden går bra att skicka som en vanlig bild (.jpg, .gif, .png).

Observera att det finns en del restriktioner hur trycket kan placeras. Kontakta oss innan du lägger din order om du har en idé utöver det vanliga.